یک کارشناس انرژی: تولید گاز از میادین جدید فرصت بی نظیری را برای افزایش صادرات گاز ایران در ماه های تابستان فراهم می کند. این استراتژی راه های جدیدی را برای ایجاد درآمد ارزی قابل توجه و پیشبرد اهداف توسعه اقتصادی باز می کند.

خودتامینی گاز پتروشیمی‌ها؛ حرکتی راهبردی برای حل ناترازی گازی صنایع

نادیا محرابی کارشناس انرژی در رابطه با خودتامینی گاز توسط پتروشیمی‌ها به خبرنگار قدس گفت: یکی از مهمترین دستاوردهای دولت ایران در دولت سیزدهم اجرای طرح جامع خودکفایی گازی صنعت پتروشیمی بوده است. این طرح شامل مشارکت مستقیم صنعت پتروشیمی در توسعه 16 میدان گازی در سراسر کشور با سرمایه گذاری 6.4 میلیارد دلاری است. در نتیجه، پیش‌بینی می‌شود که این 16 میدان گازی تولید گاز کشور را 127 میلیون متر مکعب افزایش دهند که هم استقلال انرژی و هم رشد اقتصادی را برای صنعت حیاتی پتروشیمی تضمین می‌کند.

وی ادامه داد: این ابتکار برای ایران در زمان اوجی وزیر نفت دولت سیزدهم با تکیه بر برنامه‌ریزی بدون بودجه و کمک گرفتن از بخش صنعتی جهت دو رویکرد توسعه میادین گازی در کنار حل عدم تعادل و ناترازی فصلی گاز بوده است که منجر به تقویت اقتصاد صادرات محور و شکوفایی آن خواهد شد. یکی از فوری ترین مزایای این سرمایه گذاری تضمین تامین گاز پایدار برای صنعت پتروشیمی است. این امر آسیب پذیری در برابر کمبود احتمالی گاز را در طول ماه های زمستان از بین می برد و از تولید بی وقفه و عملیات صادرات صاف اطمینان حاصل می کند. این تامین قابل اعتماد انرژی، بستری برای تولید بالا پایدار، محرک رشد اقتصادی و ایجاد سود قابل توجه است. تولید گاز از این میادین جدید فرصت بی نظیری را برای افزایش صادرات گاز ایران در ماه های تابستان فراهم می کند. این استراتژی راه های جدیدی را برای ایجاد درآمد ارزی قابل توجه و پیشبرد اهداف توسعه اقتصادی آن باز می کند.

این کارشناس انرژی در رابطه با خودتامینی گاز به عنوان محرک رشد اقتصادی کشور و رشد بازار صنعت پتروشیمی اظهار کرد: عرضه گاز پایدار، محرک بزرگی برای رشد اقتصادی و رشد بازار صنعت پتروشیمی خواهد بود. این امر موجب پاسخگویی به تقاضای رو به رشد داخلی و بین المللی و همچنین افزایش صادرات در پیک مصرف گازی در دنیا خواهد شد. با افزایش تولید گاز داخلی، ایران وابستگی خود به گاز وارداتی را نیز به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

وی در پایان گفت: طرح خودتامینی گازی توسط صنعت پتروشیمی یک حرکت استراتژیک درخشان با پیامدهای گسترده است. نه تنها امنیت انرژی ضروری برای صنعت پتروشیمی را در چشم انداز تقاضای گاز در حال تحول آن تضمین می کند، بلکه به طور قابل توجهی پتانسیل صادرات جهانی ایران را در کنار ایجاد گزینه های جذاب برای طرح های سرمایه گذاری خارجی تقویت می کند. این پروژه متضمن تمرکز ایران به تثبیت خود به عنوان یک بازیگر اصلی انرژی در صحنه جهانی، سنگ بنای توسعه اقتصاد ایران در آینده نیز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.